Budowanie wizerunku firmy i pracodawcy. Dlaczego employer branding jest tak ważny?

Wizerunek pracodawcy ma wpływ nie tylko na powodzenie procesów rekrutacyjnych. W ogromnym stopniu rzutuje on też na wydajność
i zaangażowanie pracowników oraz postrzeganie firmy przez klientów. Jak świadomie i skutecznie go budować?
Według przeprowadzonego przez LinkedIn badania Employer Brand Statistics, przed złożeniem aplikacji trzy na cztery osoby sprawdzają, co o danym pracodawcy sądzą jego pracownicy. Blisko 70 procent badanych deklaruje, że jeśli negatywne komentarze przeważają, rezygnuje z podjęcia współpracy. Z kolei dane udostępnione przez agencję CareerArc mówią, że 68 procent urodzonych w latach '80 i '90 swoją opinię o danej firmie buduje przede wszystkim na podstawie informacji znalezionych na jej profilach w social media.
W dobie rynku pracownika i coraz częstszych trudności ze skompletowaniem załogi, dla niektórych przedsiębiorstw to niezbyt dobra wiadomość. Rekrutacja może sprawiać spore problemy nie tylko firmom nie troszczącym się o satysfakcję zatrudnionych, ale też tym, które swój wizerunek budują jedynie wśród klientów, zapominając o pracownikach. W obu sytuacjach poprawę przyniesie umiejętne zastosowanie technik employer brandingu.

Budowanie wizerunku wewnątrz firmy
Pod nazwą employer branding kryją się wszystkie działania, których celem jest zbudowanie wizerunku firmy jako rzetelnego, ciekawego, opiekuńczego i umożliwiającego rozwój pracodawcy. Chociaż nie są one niczym nowym, to sam termin pojawił się stosunkowo niedawno (w 2001), a jako pierwsza użyła go firma McKinsey.
Z początku podejmowano próby jego spolszczenia, których wynikiem było między innymi budowanie wizerunku pracodawcy. Ostatecznie jednak żadna z propozycji nie przyjęła się w powszechnym użyciu.
Najważniejszym elementem takich działań powinno być zapewnienie pracownikom jak najlepszych warunków. Nawet jeśli firma zainwestuje w metody budowania wizerunku na zewnątrz, niezadowolenie pracowników zwykle okazuje się dużo bardziej zauważalne – przede wszystkim w sieci. Jeżeli chodzi o satysfakcję pracowników, działania warto zaplanować w oparciu o wyniki konsultacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Zatrudnieni mogą oczekiwać wyższego wynagrodzenia, firmowego żłobka i przedszkola, większej swobody, wydajniejszego rozwiązywania problemów przez dział HR lub dodatkowych benefitów.

Dla postrzegania firmy przez pracowników ważna jest również dostępność informacji
o najważniejszych aspektach jej działalności. Chodzi przede wszystkim o podejmowane przez nią inicjatywy, zdobyte nagrody, organizowane eventy czy nowe kierunki rozwoju. Spełnienie tego warunku szczególnie trudne okazuje się w średnich i dużych przedsiębiorstwach. W tym celu wykorzystać można dystrybuowane wśród załogi gazetki, a także media społecznościowe – zwłaszcza grupy na Facebooku i LinkedIn.
Pracodawcy, którzy wdrożyli już działania z zakresu wewnętrznego employer brandingu są zgodni co do tego, że przyczyniły się one do poprawy funkcjonowania firmy. Aż 75 procent z nich deklaruje, że wraz z zadowoleniem wzrosło zaangażowanie pracowników. Wielu z nich zauważyło też zmiany w percepcji marki przez klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na traktowanie załogi.

Zewnętrzny employer branding
Zadowolony pracownik nie tylko jest lojalny, ale też chętniej identyfikuje się z firmą. To z kolei sprawia, że poleca ją znajomym w prywatnych rozmowach, udostępnia jej posty
w social media i angażuje się w nieobowiązkowe działania. Dla osób potencjalnie zainteresowanych aplikowaniem to bardzo czytelny sygnał, że przedsiębiorstwo jest dobrym pracodawcą.
Skuteczną strategię employer brandingu trudno byłoby jednak oprzeć wyłącznie na poleceniach obecnych pracowników. By ta okazała się skuteczna, konieczne są szerzej zakrojone działania. Dobre skutki przynosi uczestnictwo w targach pracy i współpraca z akademickimi biurami karier. Niezbędna będzie też rozbudowa zakładki kariera na stronie firmowej. Odwiedzający muszą znaleźć tam nie tylko aktualne oferty pracy, ale też szczegółowy i zachęcający opis wszystkich czekających na nich korzyści oraz sposobu pracy zespołu, do którego chcą dołączyć.

Cennym z punktu widzenia employer brandingu kanałem prowadzenia rekrutacji są również social media. Na szczególną uwagę zasługuje opcja opublikowania oferty na Facebooku. Nie tylko zapewnia ona duży zasięg (który można jeszcze bardziej zwiększyć poprzez udostępnienia i płatną promocję), ale też umożliwia zainteresowanym łatwą
i szybką odpowiedź. Pozostając w temacie Facebooka, warto wspomnieć
o możliwościach, które daje Messenger. Za jego pośrednictwem firmy mogą zbierać dokumenty aplikacyjne oraz przeprowadzać z kandydatami rozmowy w ramach pierwszego etapu rekrutacji. Potężnym narzędziem jest także LinkedIn. Na tle konkurencyjnych serwisów wyróżnia się między innymi specjalnym algorytmem, który przeszukuje profile i ocenia kompetencje ich właścicieli pod kątem danej rekrutacji.

Zewnętrzny employer branding wymaga stworzenia jednolitej komunikacji w social media. To szczególnie istotne, jeśli grupą docelową są przedstawiciele pokolenia milenialsów, którzy swoją opinię o pracodawcy wyrabiają w dużej mierze na podstawie informacji znalezionych w SM. Warto więc pokazać im, że firma zapewnia wszystko, co jest dla nich ważne.
Budowanie wizerunku pracodawcy jest, jak widać, zadaniem niełatwym i wymagającym działań na wielu polach. Dobrą decyzją okaże się więc powierzenie go specjalistycznej firmie. By stworzyć stabilną i dobrze kojarzoną markę pracodawcy, opracowują one strategie na podstawie badań i wyników audytu, a następnie zajmują się ich wdrożeniem, przez cały czas współpracy oferując merytoryczne wsparcie dla swojego klienta.

Jeżeli chcesz zadbać o swój wizerunek jak i Twojej Firmy, to NAPISZ DO NAS a zespół specjalistów z NOVITZKY GROUP skontaktuje się z Tobą w celu zaproponowania najlepszych rozwiązań!
autor: Piotr Nowicki, NOVITZKY GROUP
#EmployerBranding