top of page

Komunikacja online, czyli 9 zasad skutecznego e-PR-u



Nowoczesny e-PR potrzebuje oferty skrojonej na miarę, pod konkretne potrzeby klienta. Nie oznacza to jednak, że nie rządzi się żadnymi prawami czy wartościami. Wręcz przeciwnie! Chcąc pozyskać klientów i zbudować stabilny, wiarygodny i godny zaufania wizerunek marki, warto znać poniższe zasady, które wyznaczają kierunek działania.


#1 Ustal, z jakich narzędzi będziesz korzystać


e-PR to wielki worek, w którym znajdziesz ogrom możliwości: już same media społecznościowe to Facebook, Instagram, Tik-Tok i Twitter. Do tego dochodzą podcasty i kanały na YouTube. Jakby tego było mało, wciąż możesz korzystać z bardziej tradycyjnych form, na przykład z mailingów. Aby jednak e-PR był skuteczny, skup się na tym, co dla twojej branży będzie naprawdę skuteczne. Facebook to podstawa komunikacji dla każdej marki. Instagram służy bardziej markom osobistym. Video to świetne rozwiązanie, ale kosztowne, dlatego oceń, czy masz wystarczająco dużo do przekazania, by iść w tę stronę.



#2 Dostępność dla odbiorców i uważność


Nie chodzi o to, by nie spać i być stale na łączach, ale zadbać, aby każdy odbiorca twoich kanałów komunikacyjnych miał poczucie, że został dostrzeżony. Odpowiadaj na komentarze, sprawdzaj skrzynkę, reaguj w postaci "lajków". Dyskusja zawsze stawia cię w pozycji lidera, znawcy tematu, który ma coś wartościowego do powiedzenia, przekazania i zareaguje w razie potrzeby. Pieczę nad mediami warto mieć cały czas, również w weekendy.


#3 Dbaj o treści


Bez względu na to, czy publikujesz post na Facebooku, czy merytoryczny materiał na firmowym blogu, zadbaj o jakość.

Liczy się każdy aspekt:

  • Poprawność językowa

  • Poprawność merytoryczna (sprawdź wiarygodność i aktualność źródeł)

  • Jakość grafik i zdjęć

  • Personalizacja grafik (twój logotyp, spójność kolorystyczna, unikalne treści)



#4 Opinie na wagę złota


Badania firmy Bright Local wykazały, że aż 92% internautów czyta zamieszczone w sieci opinie o sklepach online. To ważny trop, który dotyczy nie tylko branży e-commerce, ale każdego przedsiębiorcy. Monitoruj i reaguj na opinie w mediach społecznościowych i w Google. To twoja najważniejsza wizytówka.


#5 Skrój jasną strategię


Public Relations to nie tylko komunikacja z klientem, która w ostatnich latach wysuwa się na pierwszy plan, ale również budowanie spójnego wizerunku marki. Dlatego zanim zaczniesz tworzyć treści i publikować, zleć zaplanowanie strategii, która pomoże osiągnąć cel. Najlepiej, aby zajęli się tym profesjonaliści, którzy śledzą aktualne trendy na rynku.



#6 Marketing szeptany


Wciąż wartościowy i ważny. Dzięki niemu zaistniejesz w świadomości klientów i stopniowo zyskasz popularność. Uważaj jednak, aby spontaniczne działania nie zostały uznane za spam lub brak profesjonalizmu.


#7 Pokazuj emocje i reaguj


Obserwuj świat, reaguj na to, co się dzieje. Dostosuj działania w Internecie do tego, co wzbudza największe emocje. Nie bądź specjalistą od wszystkiego, ale miej własne zdanie. Zanim ogłosisz je światu, zapytaj kilka osób o zdanie. Im większe masz zasięgi, tym łatwiej o błąd. Pamiętaj również, aby nie wdawać się w kłótnie, nie pozwól się prowokować. Trudne sytuacje rozwiązuj indywidualnie, nie na forum, a na złą atmosferę reaguj poczuciem humoru.



#8 Wykorzystaj potęgę SEO


Budowanie wizerunku w sieci opiera się na tym, co widoczne, ale żeby ktoś zauważył twoją firmę, trzeba wyróżnić się treścią i wkraść w łaski wyszukiwarki Google. Do tego będzie ci potrzebne dobre SEO. Główną rolę odgrywa tu przede wszystkim najwyższej jakości treść, dlatego warto zlecić napisanie tekstów copywriterowi. Treści powinny być unikalne, ciekawe i nieść wartość, która sprawi, że inni będą chętnie udostępniać ten materiał w swoich kanałach.


#9 Zadbaj o świetny newsletter


Newsletter to wciąż skuteczne narzędzie, które zadziała wyłącznie wtedy, gdy będzie atrakcyjne zarówno pod kątem treści, jak i wyglądu. Nie wysyłaj w newsletterze wyłącznie suchych reklam i ciągle tych samych informacji. Postaw na ciekawy artykuł, ale przede wszystkim - na słowo wstępu od ciebie! Potraktuj to, jak pisanie listu do klientów, którzy chcieliby usłyszeć, co nowego w firmie, co im polecasz i jakie masz plany. Pamiętaj, aby newsletter wysyłać regularnie.




e-PR to obszar, w którym mieści się pomysłowość, kreatywność, ale i odwaga. Przykład? Premier Morawiecki, który udzielił wywiadu youtuberowi Blowkowi. Oto genialny sposób na ocieplenie własnego wizerunku i przebicie się do zupełnie nowej grupy docelowej. Blowek ma obecnie ponad 4 mln subskrypcji, a film w ciągu kilku dni osiągnął ponad milion wyświetleń. To jednocześnie wartościowa treść, którą każdy może polecić innym.


Aktualnie Internet oferuje wiele nowych możliwości, ale również zmienia sam sposób komunikacji między klientem a przedsiębiorcom. Pamiętaj o tym, że Twoje treści, materiały, wypowiedzi, mogą dotrzeć do kilku milionów osób jednocześnie. Postaraj się za każdym razem ułatwić im zrozumienie tego, co masz do przekazania – komunikuj się tak prosto, jak to tylko możliwe.


Jeżeli chcesz zadbać o swój wizerunek jak i Twojej Firmy, to NAPISZ DO NAS a zespół specjalistów z NOVITZKY GROUP skontaktuje się z Tobą w celu zaproponowania najlepszych rozwiązań!


autor: Piotr Nowicki, NOVITZKY GROUP


#PublicRelations

bottom of page