top of page

Zacznij od podstaw. Misja, wizja i wartości firmy - kluczem do sukcesu.



To, w jaki sposób postrzegają nas inni, wynika bezpośrednio z tego, jak my patrzymy na siebie. Prawda ta dotyczy zarówno indywidualnych osób, jak i całych firm. Dowiedz się, dlaczego misja i wizja marki są niezbędne w budowaniu silnej pozycji na rynku.



Misja i wizja firmy - co to takiego? Czym się od siebie różnią?


Misja firmy określa, co jest dla danej marki ważne i w jaki sposób jej działalność przyczynia się do budowania dobrostanu klientów. Odpowiada na pytania: dlaczego dana firma powstała? Jakie potrzeby klientów stara się zaspokoić? Misja to innymi słowy filozofia marki, jej credo czy też manifest. Przeważnie zawiera się w kilku konkretnych zdaniach.

Z kolei wizja firmy to niejako projekcja w przyszłość: wizualizacja pożądanego stanu firmy. To cel, do którego wszyscy pracownicy danej marki dążą. W wizji powinien być zawarty również opis drogi, którą należy przebyć, aby upragniony cel osiągnąć. Wizja firmy jest bardzo mocno zależna od otoczenia rynkowego i powinna uwzględniać zmiany społeczne. Dlatego wizja firmy może ulegać zmianom w perspektywie długofalowej, natomiast misja pozostaje niezmienna.

Bezpośrednio z misji i wizji firmy wynikają jej wartości: to cechy, które są pożądane u wszystkich pracowników danej marki i które pomagają osiągnąć cel zakładany w wizji.



Zacznij od misji - sukces przyjdzie z czasem


Jeśli jesteś na początku budowania swojego przedsiębiorstwa, to najlepszy czas na określenie jego misji i wizji. Będą one jednocześnie mapą i kompasem dla Ciebie w przyszłości. Pamiętaj, że wizerunek firmy tworzy się od początku jej istnienia, a sukces osiągają wyłącznie ci, których wizerunek jest spójny. Jeżeli sądzisz, że na początku nie warto marnować czasu na "puste slogany", zastanów się, czy masz czas na błądzenie. Dobrze nakreślona misja i wizja pozwalają Ci obrać pewny kierunek i opracować strategię, która będzie najbardziej efektywna dla założonych przez Ciebie celów. Jeszcze nikomu nie udało się zdobyć najwyższego szczytu bez odpowiedniego przygotowania i w trakcie przypadkowej przechadzki.


Jasne cele i wartości przyciągają wizjonerów


Budowanie przedsiębiorstwa to przede wszystkim inwestowanie w ludzi - budowanie zespołów, które będą zgrane i twórcze. Jeśli zależy Ci na podejmowaniu współpracy wyłącznie z osobami, które maja kreatywne podejście do rzeczywistości i którzy mają potencjał realizowania najtrudniejszych zadań, powinieneś mieć im co zaoferować. Takie osoby realizują się w pracy, która jest zgodna z ich wartościami. Dobrym przykładem jest marka Apple, która od lat utożsamiana jest z innowacjami technologicznymi i designerskimi. Na taką renomę Apple pracuje od samego początku, jasno wytyczając swoją misję i wizję - dzięki temu skutecznie przyciąga do swojego grona osoby o nieszablonowym spojrzeniu na otaczający świat i o wybitnych umiejętnościach.



Im większa firma, tym łatwiej zabłądzić


Wbrew pozorom stworzenie misji i wizji już na wstępie funkcjonowania marki jest łatwiejsze, niż na późniejszych etapach. Z czasem, gdy przedsiębiorstwo się rozrasta, ale też natrafia na niespodziewane trudności, takie jak obecna pandemia, brak jasno wytyczonego celu sprawia, że dryfujemy bezwolnie w nieznanym kierunku. Misja i wizja pomagają rosnąć, ale pomagają też przetrwać w trudnych chwilach.

Na dobrze i jasno określonej misji i wizji opiera się także skuteczny marketing. Coca-Cola podkreśla w swojej misji, że priorytetem dla niej jest bezpieczeństwo, poczucie wspólnoty i budowanie trwałych wartości. Gdy przez świat przetacza się pandemia Covid-19, strategia marketingowa marki polega na podkreślaniu bezpieczeństwa w zakładach pracy, dystrybucji produktów marki i dostarczaniu najwyższej jakości napojów i przekąsek. Coca-Cola aktywnie włącza się w lokalną produkcję płynu do dezynfekcji rąk, wspierając w tym zakresie działania rządowe.



Wizerunek buduje się od wewnątrz


Najlepszą wizytówką marki są oczywiście jej działania, ale te realizowane są przez konkretnych pracowników. Im lepiej będą oni znali i utożsamiali się z misją i wizją przedsiębiorstwa, tym lepiej będą wywiązywać się ze swoich obowiązków. Dotyczy to zarówno szeregowych pracowników, jak i osób znajdujących się na stanowiskach menedżerskich. Warto pamiętać, że każdy przykład idzie z góry - dlatego w budowanie wizji i jej aktualizowanie należy włączać kadrę zarządzającą.


Mając misję, wpisujesz się w grono najlepszych


Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada, że odpowiedzialne przedsiębiorstwo w momencie budowania strategii dobrowolnie postanawia uwzględnić interesy społeczne oraz ochronę środowiska. Oznacza to również, że podejmując się stworzenia misji, firma taka podejmuje zobowiązanie względem społeczności, w ramach której funkcjonuje. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu jest coraz szerzej praktykowana. Przykładowo PepsiCo zaznacza, że swoją wizję realizuje poprzez programy i działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, zapewniania korzyści dla społeczeństwa i budowania wartości dla akcjonariuszy przez zrównoważony rozwój.



Misja i wizja nie są na całe życie


Na koniec warto wspomnieć, że chociaż misję i wizję warto mieć od pierwszych chwil przedsiębiorstwa, należy być gotowym na ich zmianę. Rzadko która marka decyduje się dokonać wolty o 180 stopni, jednak typowym jest dokonywanie drobnych korekt na przestrzeni lat - mają one za zadanie dostosowywanie się do warunków panujących na rynku, otoczenia biznesowego i kulturowych zmian w społeczności. Zmiany takie są niezbędne i są o wiele "zdrowsze" dla biznesu, niż działanie zgodnie z opracowanymi schematami i mechaniczne ich odtwarzanie. Pamiętaj, że misja i wizja powinny pomóc Ci zarządzać, a nie stać na przeszkodzie do realizacji celu.


Jeżeli chcesz stworzyć odpowiednią strategię działania dla Twojej firmy, to NAPISZ DO NAS a zespół specjalistów z NOVITZKY GROUP skontaktuje się z Tobą w celu zaproponowania najlepszych rozwiązań!


bottom of page