top of page

Promocja firmy w mediach społecznościowych. Gdzie warto się pokazać?



Obecność marki na platformach typu Facebook i Instagram jest dziś uważana za jeden z podstawowych elementów skutecznej strategii promocyjnej firmy. Jak wynika z najnowszego raportu The State of Social Media 2019, aż 58,8% marketerów wskazuje aktywność w mediach społecznościowych jako kluczowy składnik działań marketingowych.



Social Media w strategii marketingowej


Social Media w ciągu zaledwie kilku lat z prostych komunikatorów przeistoczyły się w narzędzia z ogromnym potencjałem biznesowym. Portale społecznościowe stały się niezastąpionym narzędziem do gromadzenia społeczności wokół brandu, a w dalszym kroku - systematycznego zwiększania zysków ze sprzedaży. W ubiegłym roku ich pozytywny wkład w rozwój biznesu dostrzegło ponad 65% marketerów (za: The State of Social Media 2019).


Prowadzenie komunikacji w SM może przynieść ogromne korzyści na wielu płaszczyznach, nie tylko finansowej. Internet jest często pierwszym punktem styku z brandem - to tutaj klienci szukają informacji o firmie, opinii na temat jakości usług i rozwiązania ewentualnych problemów. Komunikacja online, którą prowadzi marka przekłada się na sposób, w jaki postrzegają firmę konsumenci - odpowiada za budowę wizerunku i poziom zaufania, jakim obdarzają markę internauci.



Wszędzie nie znaczy dobrze, czyli które medium wybrać?


Firmowe profile marek przepełniają portale takie jak Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Pinterest… Opcji jest bez liku! Mnogość dostępnych kanałów Social Media nie oznacza jednak, że każdy z nich sprawdzi się tak samo we wszystkich branżach.


Dobór kanałów Social Media powinien być dobrze przemyślany i wynikać ze strategii komunikacyjnej marki. Inne SM będą odpowiednie dla branż modowych, wnętrzarskich, kosmetycznych, a inne - jeśli chodzi o startupy technologiczne. Decyzja o wejściu na kanał społecznościowy zawsze powinna być poprzedzona odpowiedzią na pytania: Co chcę osiągnąć? Kim jest i gdzie znajduje się moja grupa docelowa?


Analiza celów i wybór odpowiednich kanałów dotarcia to jeden z najważniejszych etapów planowania strategii SM. Zadanie to warto powierzyć dedykowanemu specjaliście lub zaufanej agencji marketingowej, która w kompleksowy sposób zajmie się obsługą mediów społecznościowych.



Największe kanały społecznościowe - czemu warto przyjrzeć się bliżej?



Facebook - gigant Social Media



Facebook wciąż jest najchętniej wybieranym medium społecznościowym przez marki na całym świecie (93,7% marketerów deklaruje, że prowadzi komunikację na FB). Nic dziwnego - z platformy korzysta ponad 2 miliardy ludzi o przeróżnych zainteresowaniach i w większości przedziałów wiekowych.


Największy potencjał Facebooka tkwi w jego możliwościach reklamowych. Manager reklam pozwala markom na dotarcie do niezwykle ściśle sprecyzowanej grupy docelowej i osiągnięcie ogromnych zwrotów z reklam. Liczby mówią same za siebie - z dobrodziejstw algorytmu korzysta aktywnie aż 6 milionów reklamodawców, a prognozuje się, że liczba ta będzie zwiększać się w kolejnych latach.



Messenger i WhatsApp - komunikatory na straży wysokiej jakości obsługi klienta



Social Media zmieniły proces komunikacji na linii klient-marka. Internauci szybko polubili szybkość i łatwość nawiązania kontaktu z firmą poprzez dedykowane aplikacje typu Messenger czy WhatsApp. Czaty online są udostępnione użytkownikom 24/7, a odpowiedź na zgłoszony problem jest dostarczana znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnego maila. Wraz z rozwojem technologii komunikatory zostały wyposażone w bardziej nowoczesne funkcje - wysyłanie newsletterów czy programowanie botów, które w błyskawiczny sposób obsługują podstawowe case’y.



Twitter - najważniejsze newsy w 280 znakach



Rolę komunikatora nierzadko odgrywa także Twitter. Kanał, popularny zwłaszcza zagranicą, jest traktowany przez klientów jako pierwszy punkt kontaktu z marką - to tutaj zamieszczane są wszelakie zapytania i recenzje dotyczące usług.


Twitter został zaprojektowany do szybkiego dzielenia się informacjami. Portal umożliwia publikację krótkich notek, nie dłuższych niż 280 znaków. Ze względu na swoją specyfikę aplikacja zyskała popularność zwłaszcza w kręgach sportowców, polityków i portali informacyjnych, a także wśród marek konsumenckich, które prześcigają się w udostępnianiu RTM’ów.



Instagram - aplikacja, która zaspokaja potrzeby estetyczne



Na Instagramie rządzi obraz - wysokiej jakości fotografie i krótkie filmy video. Aplikacja z dynamicznie rosnącą liczbą użytkowników będzie doskonałym wyborem dla firm z tzw. produktami „Instagram friendly”, czyli rzeczami, które dobrze prezentują się na zdjęciach. Do tej kategorii można zaliczyć marki modowe, beauty, meblowe czy akcesoria dla dzieci i niemowląt.


W ostatnich latach dużą popularność zyskały także Stories - zdjęcia lub filmy znikające po 24 godzinach. Ten format dał firmom nie tylko nowe możliwość reklamowe, ale także pozwolił na odsłonięcie kulis działalności i skrócenie dystansu pomiędzy marką a konsumentem.



Pinterest - inspiracja na milionów kobiet



Na estetyce bazuje również Pinterest - ulubione medium kobiet na całym świecie (stanowią one ponad 80% wszystkich użytkowników zakochanych w Pinach). Tworzenie tablic z inspiracjami sprawdzi się zwłaszcza w przypadku firm typowo kobiecych np. z branż wnętrzarskich, gastronomicznych czy ślubnych.



Youtube i Tik Tok jako odpowiedź na popularność video marketingu



W związku z coraz większych zainteresowanem contentem video, wiele marek zwróciło oczy w kierunku platform dedykowanych do publikacji filmów. Największym serwisem tego typu jest Youtube, który zrzesza prawie 2 miliardy użytkowników. Na serwisie codziennie pojawiają się tysiące nowych filmów - klipy muzyczne, vlogi, a także treści udostępniane przez marki.


Content video trafił w gusta zwłaszcza młodych konsumentów (dzieci i młodzieży), którzy tłumnie zgromadzili się wokół aplikacji Tik Tok. Jej fenomen opiera się na krótkich, 60-sekundowych filmach z wgraną muzyką i efektami specjalnymi.



Linkedin - Social Media jako narzędzie Employer Branding



Linkedin jako portal skupiający profesjonalistów pełni zupełnie inne funkcje niż standardowe social media. Używany główne w celach biznesowych (networking

i budowanie własnej marki) znajdzie zastosowanie zwłaszcza w sektorze B2B i w przypadku wysoko wyspecjalizowanych branży. Profesjonalnie prowadzony kanał biznesowy pozwoli zaprezentować profil firmy, a tym samym wyróżnić ją nie tylko w oczach klientów, ale także potencjalnych kandydatów do pracy.


W NOVITZKY DIGITAL zajmujemy się obszarem mediów digitalowych i możliwościami jakie te media dają w celu ulepszenia i rozwinięcia komunikacji marketingowej.


autor: Piotr Nowicki, NOVITZKY GROUP


bottom of page