Skuteczne taktyki marketingowe podczas koronawirusa.



W tym momencie wszyscy jesteśmy świadomi pandemii, która spowodowała zatrzymanie świata. Wirus rozprzestrzenia się wykładniczo, a liczba ofiar śmiertelnych rośnie z dnia na dzień, co negatywnie wpływa na gospodarki dotkniętych krajów.

Jest to najgorsze zamknięcie działalności w ostatnim dziesięcioleciu i wpłynęło również na naszą społeczność marketingu cyfrowego. Jako jednostki możemy jedynie pozostać w domu. Ale jako marketerzy możemy zrobić znacznie więcej. Możemy informować ludzi, szerzyć świadomość, angażować naszych odbiorców lub po prostu być dla nich w potrzebie.

W rzeczywistości jednak, to właśnie Internet oraz wykorzystywane nowoczesne rozwiązania online mogą pomóc firmom przetrwać na rynku w tym wyjątkowo trudnym czasie.


Efektywne dostosowanie się do obecnej sytuacji


Kryzys spowodowany rozprzestrzenianiem się COVID-19 szczególnie dotkliwie odczuwa branża turystyczna, eventowa, usługowa, a także sektor konsumencki, który swoją działalność do tej pory opierał wyłącznie na sprzedaży w sklepach stacjonarnych. Nic więc dziwnego, że w ciągu pierwszych tygodni trwania pandemii koronawirusa wiele firm zdecydowało się obniżyć wynagrodzenia swoim pracownikom, a także dopuściło się masowych zwolnień. Wszystko po to, aby w jak największym stopniu ograniczyć potencjalne straty biznesowe.



Mniej rygorystyczne rozwiązania dotyczyły natychmiastowej zmiany stosowanej wcześniej strategii komunikacyjnej oraz marketingowej. Przejście pracowników na tryb zdalny okazało się dopiero początkiem modyfikacji, których trzeba było dokonać w obecnej sytuacji. Ponadto, należało stworzyć nowy plan działania, zmienić formę komunikacji z klientami, a w niektórych przypadkach – pomyśleć o całkowitym przebranżowieniu się. Niezastąpionym narzędziem okazał się tutaj Internet. Szybkie dostosowanie się do panujących warunków wsparte odpowiednią kampanią digitalową, pomogło nie tylko firmie przetrwać, ale z czasem przyniesie ono korzyści wynikające z utrzymania dotychczasowych jak i pozyskania nowych klientów.


Przewidywane trendy dotyczące konsumpcji i komunikacji marek sprzed kilku miesięcy dotyczyły:

  • POSZUKIWANIA NOWEGO STYLU KONSUMPCJI

  • ROSNĄCEJ WIARY W MOŻLIWOŚCI ODDZIAŁYWANIA MAREK

  • DUŻEJ NIEUFNOŚĆ WOBEC KOMUNIKACJI MAREK

  • ZWIĘKSZONEGO ZAPOTRZEBOWANIE NA PRZEJRZYSTOŚĆ KOMUNIKACJI


Wartość marketingu internetowego w czasach pandemii


Mimo, iż wielu przedsiębiorców jest zdania, że znacząca redukcja budżetu marketingowego, to jedyne słuszne rozwiązanie, należy zdawać sobie też sprawę, że takie działania znacząco ograniczają aktywny rozwój sprzedaży. Część klientów ze względu na panujący kryzys gospodarczy z pewnością wycofała się z dotychczasowej współpracy, a brak dalszej promocji marki nie sprzyja zawieraniu nowych umów.


W takiej sytuacji niezbędna okazała się zmiana strategii marketingowej oraz przesunięcie budżetu na działania online. W tym celu należało dokładnie przyjrzeć się zaplanowanym zabiegom w ramach kampanii reklamowych oraz odpowiednio je zweryfikować. Przedsiębiorstwa, które do tej pory funkcjonowały głównie w strefie outdoorowej, powinny teraz (oczywiście w miarę możliwości) „przestawić się na Internet”. Wprowadzenie nowych, a co za tym idzie – innowacyjnych rozwiązań, zmodyfikowanie dotychczasowej oferty oraz zwiększenie promocji w mediach społecznościowych okaże się w tym przypadku niezbędne.



Biorąc pod uwagę trudną sytuację większości firm oraz wymuszoną redukcję kosztów, warto inwestować jedynie w te działania, które przyczynią się do aktywnego pozyskiwania klientów, pozwolą zachować dotychczasową pozycję marki oraz zapewnią stałą komunikację z daną grupą docelową.


W tego typu strategii należy więc przede wszystkim uwzględnić:

  • pozycjonowanie stron;

  • organizację spotkań jak i szkoleń online z klientami;

  • e-PR;

  • reklamę Google Ads;

  • reklamę Facebook Ads oraz Instagram Ads;

  • aktywność w social mediach;

  • e-mail marketing.

Decydując się na zastosowanie takich działań, można w prosty sposób dotrzeć do potencjalnych klientów ze swoimi produktami czy usługami, a także wzmocnić pozycję marki w sieci. Odpowiednie zaplanowanie kampanii sprzedażowych lub marketingowych na rzecz inwestycji w rozwiązania digitalowe, pozwoli skutecznie nadrobić straty spowodowane pandemią koronawirusa.



Skuteczne taktyki marketingowe podczas koronawirusa



1. Pokaż empatię


Pierwszą i najważniejszą zasadą, którą musisz przestrzegać, jest okazanie empatii i bycie odpowiedzialnym. Nie twórz ani nie publikuj treści, które szerzą strach lub powodują więcej paniki. To czas kryzysu i trzeba być empatycznym wobec sytuacji, co powinno znaleźć odzwierciedlenie we wszystkich komunikatach marketingowych.


Jeśli marketing wydaje się w ogóle niewrażliwy lub prowokujący, może wyrządzić nieodwracalne szkody dla reputacji Twojej marki. Marketing w czasach koronawirusa musi być odpowiedzialny i użyteczny dla odbiorców i ludzi. Jednym ze sposobów okazywania empatii jest pomaganie w potrzebie, a tym samym zdobywanie szacunku i zaufania ludzi. Weźmy na przykład Zoom Video. Zapewniają usługi wideokonferencji, które umożliwiają ludziom zdalną pracę i współpracę.



W czasach kryzysu większość ludzi pracuje z domu i potrzebuje takich usług. Więc obniżyli ceny i rozszerzyli zakres bezpłatnego planu, aby pomóc ludziom to zrobić. To jest coś, co możesz powielić dla swojej firmy. Zapewnij bezpłatną usługę, przedłużone testy i obniżone ceny podczas kryzysu związanego z koronawirusem i przekonaj ludzi do siebie.

Ponadto pomoże Ci to zdobyć więcej klientów, więc jest to korzystne dla wszystkich. Tak więc wymyślaj lukratywne oferty i promuj je we wszystkich kanałach, aby przynieść korzyści jak największej liczbie osób.


2. Użyj narzędzi do pracy zdalnej i marketingu


Ponieważ większość firm zamknęła swoje biura i zachęca pracowników do pracy z domu, potrzebne są narzędzia do zdalnej pracy. Pomogą ci one nie tylko kontynuować działalność, ale także pozyskać nowych potencjalnych klientów.



Narzędzia do hostingu seminariów internetowych

Chociaż możesz utknąć w domu z powodu koronawirusa (COVID-19), nadal możesz przeprowadzić seminarium internetowe, aby zaangażować odbiorców. Jest to szczególnie dobra opcja dla wpływowych osób i ekspertów branżowych, którzy biorą udział w wydarzeniach branżowych i innych wystąpieniach. Jedyną różnicą jest to, że teraz możesz to zrobić z domu, organizując webinaria za pomocą narzędzia do webinarów. Możesz go użyć do prowadzenia seminariów internetowych i prezentacji online dla maksymalnie 5000 osób, z maksymalnie 6 prezenterami. Opcja czatu na żywo umożliwia także uruchamianie sesji pytań i odpowiedzi.

Możesz zaplanować powtórki i skorzystać z tego samego seminarium internetowego, aby zaangażować odbiorców. To nie wszystko. Pomagają również w tworzeniu zoptymalizowanych stron docelowych, aby uzyskać maksymalną liczbę rejestracji na seminarium internetowe.



Narzędzia do zarządzania projektami

Chociaż wideokonferencje ułatwiają kontakt z pracownikami, potrzebujesz dodatkowej pomocy, aby zapewnić skuteczną współpracę zespołu i zarządzanie zadaniami.


3. Rozpocznij kampanię uświadamiającą


Jednym z genialnych sposobów kontynuowania marketingu podczas pandemii koronawirusa jest rozpoczęcie kampanii uświadamiającej. To pociąga za sobą rozpowszechnianie przydatnych informacji o kryzysie i sposobach radzenia sobie z nim. Celem takich kampanii jest informowanie ludzi o powadze sytuacji.


4. Podwój swój budżet na SEO


Ponownie, niektórym z was może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale w rzeczywistości jest to genialna strategia marketingowa. Inwestowanie w SEO teraz, kiedy wszyscy inni ograniczają swoje budżety SEO, da ci przewagę konkurencyjną później.

To dobry czas na tworzenie linków zwrotnych, pisząc posty na aktualne i odpowiednie tematy. Wzmocnij swój profil linku zwrotnego, gdy konkurenci czekają na zakończenie kryzysu. Popraw także techniczne i SEO strony oraz wykorzystaj swój czas pracując w domu. Wykorzystaj dodatkowy czas, który masz teraz na pracę nad SEO i czerp z tego później korzyści.



5. Twórz i udostępniaj cenne zasoby


Jeśli chodzi o marketing podczas pandemii koronawirusa, content marketing jest najlepszym wyborem. Zapotrzebowanie na przydatne zasoby treści związane z epidemią jest bardzo wysokie, ponieważ ludzie zwracają się o pomoc online. To idealny czas na tworzenie różnych rodzajów treści na ten temat i udostępnianie ich na wielu kanałach.



To doskonały przykład odpowiedzialnego marketingu, z którego możesz czerpać inspirację. Spróbuj także dostosować treść, aby była trafna dla odbiorców docelowych i branży. Na przykład, jeśli pracujesz w branży fitness, możesz zapewnić środki na trening w domu, ponieważ ludzie unikają chodzenia na siłownię. Firmy z branży spożywczej mogą zapewnić zasoby takie jak „łatwe przepisy na wypróbowanie w domu”, biorąc pod uwagę, że ludzie są poddawani kwarantannie w domu.


Niezależnie od branży, pomyśl o rzeczach, które mogą pomóc Twojemu docelowemu segmentowi klientów. Potraktuj to jako długoterminową strategię marketingową, a nie krótkoterminową. Musisz zdobyć zaufanie potencjalnych klientów w czasach kryzysu, a to będzie korzystne później.

Nie próbuj sprzedawać. Spróbuj pomóc.


Oto kolejny przykład genialnego marketingu koronawirusa marki Airbnb:



6. Spróbuj rozproszyć sytuację za pomocą humoru


To są okropne czasy i na całym świecie odczuwalny jest strach i panika. Wszyscy się boją i szukają sposobów radzenia sobie z sytuacją w najlepszy możliwy sposób. Doprowadziło to do mnóstwa memów związanych z koronawirusem na różnych platformach społecznościowych. Ich celem nie jest nieczułość na sytuację, ale próba jej rozproszenia i rozśmieszenia ludzi. Możesz zastosować podobną strategię i użyć humoru, aby dać ludziom nadzieję i sprawić, że będą się uśmiechać w czasach kryzysu. Bądź jednak bardzo ostrożny i upewnij się, że Twoje posty nie są obojętne ani obraźliwe.


7. Inwestuj w marketing w mediach społecznościowych


Wszyscy w tych dniach gromadzą się na platformach społecznościowych, aby otrzymywać najnowsze aktualizacje i sprawdzać, co się dzieje na całym świecie. Ludzie spotykają się w mediach społecznościowych, ćwicząc dystans społeczny w prawdziwym życiu. To najlepszy czas na inwestowanie w marketing w mediach społecznościowych, ponieważ uzyskasz większy zasięg i zaangażowanie niż kiedykolwiek wcześniej. Zamiast ograniczać budżet marketingowy w mediach społecznościowych, musisz go zwiększyć.


Weźmy na przykład Marvel Entertainment. Branża filmowa została dotknięta przez pandemię, ponieważ kina zostały zamknięte, ale to nie powstrzymało firmy od pozostania aktywnym w mediach społecznościowych. Na Instagramie publikują raz lub dwa razy dziennie. Ostatnio większość ich postów promuje komiksy i gry online.



8. Rozpocznij wyzwanie, które zachęca do pozytywnego zachowania


WHO rozpoczęła akcję „Bezpieczne ręce”, gdzie zachęciła ludzi do mycia rąk we właściwy sposób. Zrobili to współpracując z wpływowymi osobami, takimi jak Alisson Becker i Natalia Becker. Wyzwanie stało się sławne i wkrótce ludzie zaczęli publikować filmy o sobie zgodnie z wytycznymi WHO dotyczącymi mycia rąk.

Hashtag, który założyli #safehands, ma już ponad 46 000 postów. Większość z nich pokazuje, że ludzie myją ręce we właściwy sposób i zachęcają innych do robienia tego samego.



Możesz brać udział w istniejących wyzwaniach, takich jak te i okazać swoje wsparcie lub rozpocząć nowe wyzwanie. Może to być część szerszej kampanii marketingowej, która rozpoczyna rozmowę na temat koronawirusa, a jednocześnie promuje Twoją markę. Przeprowadź wszystkie środki ostrożności sugerowane przez WHO i inne władze i wymyśl własne pomysły na wyzwanie w mediach społecznościowych.


Konsument po pandemii:

- będzie wykazywać finansową ostrożność

- będzie dojrzalszy: ewoluowały jego potrzeby, nawyki, priorytety, wartości

- jego wybory będą przemyślane i racjonalne

- stawać się będzie zakupowym patriotą

- będzie otwarty na nowe ścieżki zakupowe/ kanał digital



CO ZMIENI SIĘ W RELACJI KONSUMENTA Z MARKĄ?

• wzrosną jego oczekiwania w stosunku do marek w kwestii bezpieczeństwa, przejrzystości komunikacji, działań pro społecznych

• będzie oczekiwał prawdziwych i mądrych przekazów- marketing relacji

• on sam będzie najważniejszy

• zmienia się jego stosunek do reklamy


Lepsza alternatywa


Choć wydaje się, że wydawanie na marketing w czasach kryzysu może być sprzeczne z intuicją, w rzeczywistości jest to najlepszy czas na inwestowanie w marketing cyfrowy.

Ponieważ większość ludzi pracuje w domu i jest wyjątkowo aktywna w Internecie i w mediach społecznościowych, marketing cyfrowy jest najlepszym sposobem na dotarcie do znacznie większej liczby odbiorców. Ludzie spędzają w Internecie więcej czasu, aby być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami. Media i serwisy informacyjne, platformy społecznościowe m.in. są najczęściej odwiedzanymi platformami internetowymi dla osób borykających się z tym kryzysem. Ludzie szukają wszelkiego rodzaju zasobów treści, aby być na bieżąco i być gotowym poradzić sobie z sytuacją.


W takim scenariuszu, gdy cały świat gromadzi się w mediach społecznościowych i zasobach internetowych, sensowne jest, aby firmy i marketerzy starali się przyciągnąć ich uwagę.


W końcu, dlaczego mielibyśmy wydawać mniej na marketing cyfrowy, skoro cały świat jest teraz online bardziej niż kiedykolwiek?



Jeśli nie wiesz jak prawidłowo zaplanować nową strategię działań digitalowych na ten trudny czas, to zapraszamy na KONSULTACJĘ ONLINE, podczas których porozmawiamy o tym jakich usług potrzebujesz i jak możemy podzielić się z Tobą praktyczną wiedzą, którą wdrożysz w działanie swojego biznesu!

#RozwijajBiznesZDomu i Zadbaj o Swoich Klientów!


W NOVITZKY DIGITAL zajmujemy się obszarem mediów digitalowych i możliwościami jakie te media dają w celu ulepszenia i rozwinięcia komunikacji marketingowej.


Zapraszamy do KONTAKTU z NOVITZKY GROUP.


#NOVITZKYGROUP

#WeCreateYourDreams

#MarketingOnline