Wpływ koronawirusa na wizerunek marki w sieci - jak przetrwać ten trudny czas?

Globalna pandemia koronawirusa sparaliżowała wszystkie sektory gospodarki. Wiele firm zostało zmuszonych do natychmiastowej zmiany dotychczasowego sposobu funkcjonowania oraz stosowanej komunikacji z pracownikami i klientami. Przedsiębiorcy za wszelką cenę próbują znacząco redukować wydatki przeznaczane do tej pory na kampanie marketingowe.
W rzeczywistości jednak, to właśnie Internet oraz wykorzystywane nowoczesne rozwiązania online mogą pomóc firmom przetrwać na rynku w tym wyjątkowo trudnym czasie.
Efektywne dostosowanie się do obecnej sytuacji
Na świecie trwa kryzys spowodowany rozprzestrzenianiem się COVID-19. Szczególnie dotkliwie odczuwa go branża turystyczna, eventowa, usługowa, a także sektor konsumencki, który swoją działalność do tej pory opierał wyłącznie na sprzedaży
w sklepach stacjonarnych. Nic więc dziwnego, że w ciągu pierwszych tygodni trwania pandemii koronawirusa wiele firm zdecydowało się obniżyć wynagrodzenia swoim pracownikom, a także dopuściło się masowych zwolnień. Wszystko po to, aby w jak największym stopniu ograniczyć potencjalne straty biznesowe.

Mniej rygorystyczne rozwiązania dotyczyły natychmiastowej zmiany stosowanej wcześniej strategii komunikacyjnej oraz marketingowej. Przejście pracowników na tryb zdalny okazało się dopiero początkiem modyfikacji, których trzeba było dokonać
w obecnej sytuacji. Ponadto, należało stworzyć nowy plan działania, zmienić formę komunikacji z klientami, a w niektórych przypadkach - pomyśleć o całkowitym przebranżowieniu się. Niezastąpionym narzędziem okazał się tutaj Internet. Szybkie dostosowanie się do panujących warunków wsparte odpowiednią kampanią digitalową, pomoże nie tylko firmie przetrwać, ale z czasem przyniesie korzyści wynikające
z utrzymania dotychczasowych jak i pozyskania nowych klientów.
Wartość marketingu internetowego w czasach pandemii
Mimo, iż wielu przedsiębiorców jest zdania, że znacząca redukcja budżetu marketingowego, to jedyne słuszne rozwiązanie, należy zdawać sobie też sprawę, że takie działania znacząco ograniczają aktywny rozwój sprzedaży. Część klientów ze względu na panujący kryzys gospodarczy z pewnością wycofała się z dotychczasowej współpracy, a brak dalszej promocji marki nie sprzyja zawieraniu nowych umów.

W takiej sytuacji niezbędna okaże się zmiana strategii marketingowej oraz przesunięcie budżetu na działania online. W tym celu należy dokładnie przyjrzeć się zaplanowanym zabiegom w ramach kampanii reklamowej oraz odpowiednio je zweryfikować. Przedsiębiorstwa, które do tej pory funkcjonowały głównie w strefie outdoorowej, powinny teraz (oczywiście w miarę możliwości) "przestawić się na Internet". Wprowadzenie nowych, a co za tym idzie - innowacyjnych rozwiązań, zmodyfikowanie dotychczasowej oferty oraz zwiększenie promocji w mediach społecznościowych okaże się w tym przypadku niezbędne.

Biorąc pod uwagę trudną sytuację większości firm oraz wymuszoną redukcję kosztów, warto inwestować jedynie w te działania, które przyczynią się do aktywnego pozyskiwania klientów, pozwolą zachować dotychczasową pozycję marki oraz zapewnią stałą komunikację z daną grupą docelową. W tego typu strategii należy więc przede wszystkim uwzględnić:
pozycjonowanie stron;
organizację spotkań jak i szkoleń online z klientami;
e-PR;
reklamę Google Ads;
reklamę Facebook Ads oraz Instagram Ads;
aktywność w social mediach;
e-mail marketing.
Decydując się na zastosowanie takich działań, można w prosty sposób dotrzeć do potencjalnych klientów ze swoimi produktami czy usługami, a także wzmocnić pozycję marki w sieci. Odpowiednie zaplanowanie kampanii sprzedażowych lub marketingowych na rzecz inwestycji w rozwiązania digitalowe, pozwoli skutecznie nadrobić straty spowodowane pandemią koronawirusa.

Kreatywność i zaangażowanie kluczem do sukcesu
Konieczność wprowadzania zmian w funkcjonowaniu firmy, stała się niemałym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Poza szukaniem właściwych alternatyw dla dotychczas stosowanych działań, trzeba też wykazać się niebanalną kreatywnością. Internet oferuje nieograniczoną ilość możliwości pozwalających efektywnie zastąpić większość powszechnie stosowanych rozwiązań offline.
Zaplanowane wcześniej zebranie, szkolenie czy spotkanie biznesowe, można spokojnie przeprowadzić korzystając z transmisji w aplikacjach typu Zoom, Instagram, Facebook, YouTubeLive czy urządzenia Microsoft Teams. Pracownicy mogą także swobodnie komunikować się poprzez zamknięte grupy na Facebooku czy specjalnie utworzone fora internetowe. Nie wolno też zapominać o bieżącym tworzeniu wartościowego contentu dla potencjalnych odbiorców. Wykorzystując wszystkie - dotąd niestosowane kanały komunikacyjne, można udostępniać różnorodne filmy, e-booki czy podcasty związane
z działalnością marki. Takie rozwiązania pomogą dotrzeć do nowych użytkowników, którzy większość czasu spędzają na wyszukiwaniu interesujących treści w Internecie.

Kiedy w ostatnim kwartale 2019 roku przedsiębiorcy planowali kampanie marketingowe na nadchodzący rok, praktycznie nikt nie przewidywał, że sytuacja na świecie spowoduje w tak krótkim czasie - tak drastyczne zmiany. Wcześniej ustalone działania wymagają całkowitej weryfikacji, a wcielenie w życie nieprzemyślanej decyzji, może skończyć się upadłością firmy. Dlatego tak ważne jest, aby rzetelnie inwestować w nowoczesne rozwiązania internetowe, które nie tylko pozwolą firmie przetrwać pandemię koronawirusa, ale również zadbają o pozytywny wizerunek marki w sieci, co z kolei przyniesie konkretne zyski.
Jeśli nie wiesz jak prawidłowo zaplanować nową strategię działań digitalowych na ten trudny czas, to zapraszamy na KONSULTACJĘ ONLINE, podczas których porozmawiamy o tym jakich usług potrzebujesz i jak możemy podzielić się z Tobą praktyczną wiedzą, którą wdrożysz w działanie swojego biznesu!
#RozwijajBiznesZDomu i Zadbaj o Swoich Klientów!
W NOVITZKY DIGITAL zajmujemy się obszarem mediów digitalowych i możliwościami jakie te media dają w celu ulepszenia i rozwinięcia komunikacji marketingowej.
Zapraszamy do KONTAKTU z NOVITZKY GROUP.
#MarketingOnline