Influencer marketing zdecydowanie rośnie w siłę już od kilku lat, a badania i raporty wykazują, że nawet około 50% konsumentów decyduje się na zakup produktu ze względu na rekomendację influencerów. Właśnie dlatego, zamiast nachalnych reklam lub promocji niedopasowanej do użytkowników, wiele przedsiębiorstw decyduje się na rozpoczęcie współpracy z influencerami.
Kim jest influencer?
Influencer to osoba, która wpływa na innych ludzi, zdobyła autorytet i obecnie uznawana jest za lidera opinii. Wśród przykładów można wyróżnić blogerów, ekspertów oraz znane osoby, prowadzące kanały w mediach społecznościowych. Influencerzy najczęściej promują produkty firmy, polecają je, a także testują (na przykład na kanale YouTube lub Instagramie). Dodatkowo, liderzy opinii często uczestniczą w wydarzeniach branżowych, konferencjach lub pokazach produktów. Internauci polegają na opiniach osób wpływowych, ponieważ wiedzą, że są to eksperci z danej branży. Badania wykazują, że aż 70% nastolatków ufa bardziej influencerom niż celebrytom, a firmy zarabiają nawet 600% za każdą złotówkę, wydaną na influence marketing.
Współpraca z influencerem opiera się na różnych działaniach marketingowych, dzięki którym możliwe jest zwiększenie zainteresowania i zaangażowania klientów danej marki. Influence marketing może przybierać różne formy, takie jak dyskretny product placement, testowanie produktów, dedykowane konkursy w mediach społecznościowych, długofalowe działania promocyjne.
Raporty wskazują, że w 2020 roku branża influence marketingu będzie miała wartość około 10 miliardów dolarów. Właśnie dlatego właściciele firm coraz częściej wybierają współpracę z autorami blogów lub vlogów.
Korzyści związane ze współpracą z influencerami
Influence marketing mogą wykorzystać zarówno mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa. Bardzo duże znaczenie ma wybór odpowiedniego influencera oraz efektywnej strategii marketingowej, ponieważ dzięki temu można szybko dotrzeć do grupy docelowej.
Wśród najważniejszych korzyści, związanych ze współpracą z influencerami, można wyróżnić:
Wiarygodność marki
Generowanie sprzedaży, a także zwiększenie zysków firmy
Wpływanie na decyzje zakupowe konsumentów
Wzrost rozpoznawalności produktów
Stworzenie autentycznej treści (contentu)
Kreacja pozytywnego wizerunku marki
Dotarcie do różnych grup użytkowników
Tworzenie społeczności wokół marki
Zmniejszenie szumu informacyjnego i natłoku informacji
Tworzenie oryginalnych treści, wzbudzenie zainteresowania u odbiorców
Zwiększenie zaangażowania odbiorców
Relatywnie niskie koszty
Treści tworzone przez influencerów mają duży zasięg
Zaletą współpracy z influencerem jest także różnorodność działań takich jak: wpisy na blogu, udział w różnych eventach, testowanie i rekomendowanie produktów, nagrywanie filmów, sesje zdjęciowe oraz unboxing. Szczerość, a także kreatywność internetowych twórców przekłada się zwykle na wzrost zainteresowania marką i jej produktami. Kolejną korzyścią, związaną ze współpracą z influencerami, jest możliwość dotarcia do młodszych odbiorców, którzy są zdystansowani wobec tradycyjnych reklam. Nastolatkowie ufają influencerom i polegają na ich opiniach.
Więcej na temat możliwości kampanii influence marketingu można znaleźć w dziale NOVITZKY DIGITAL.
Zagrożenia związane ze współpracą z influencerami
Współpraca z influencerami może także wiązać się z pewnymi zagrożeniami, wśród których można wyróżnić:
Realna groźba osłabienia pozycji marki na rynku (przez niedokładne dobranie influencera do specyfiki produktów)
Koncentracja na ilości treści, a nie na jakości
Znudzenie konsumentów
Stworzenie mało wiarygodnego obrazu marki
Brak pewności, że influencer nie zrobi czegoś, co negatywnie odbije się na wizerunku firmy
Niektórzy liderzy opinii promują wiele produktów na raz, a także są zorientowani na szybki zysk. W takiej sytuacji, działania marketingowe mogą nie być korzystne dla przedsiębiorstwa. Właśnie dlatego marka nie powinna koncentrować się na liczbie followersów osoby wpływowej, tylko na efektywnej współpracy. Zgodnie z raportami, mniejsi influencerzy lepiej docierają do grupy docelowej i są bardziej autentyczni. Liderzy opinii powinni być zaangażowani w działania marki, rozumieć jej strategię oraz wizję produktów.
Podsumowanie
Skuteczna kampania z influencerem jest podstawą efektywnych działań marketingowych oraz zwiększenia rozpoznawalności produktów firmy. Współpraca z influencerami daje wiele korzyści i umożliwia rozwój marki, jednak tylko wtedy, jeśli działania są realizowane w sposób wiarygodny i dopasowany do grupy docelowej. Zgodnie z wynikami badania, przeprowadzonego przez „Influence Marketing Hub" aż 92% osób uważa, że współpraca z liderami opinii jest skuteczną formą komunikacji marketingowej. Korzyści związane ze współpracą z influencerami przewyższają zwykle zagrożenia, dlatego przedsiębiorstwa, którym zależy na uzyskaniu przewagi konkurencyjnej i dobrym marketingu, powinny zdecydować się jak najszybciej na influence marketing.
Jeżeli chcesz zadbać o swój wizerunek jak i Twojej Firmy, to NAPISZ DO NAS a zespół specjalistów z NOVITZKY GROUP skontaktuje się z Tobą w celu zaproponowania najlepszych rozwiązań!
Pomożemy Ci w szybki sposób dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców!
autor: Piotr Nowicki, NOVITZKY GROUP
#influencer #marketing